Di dalam kitab-kitab Islam, didapati ada bermacam-macam nama atau istilah roh yang diberi oleh ulama. Bahkan dalam Al Quran kalau kita lihat ada bermacam-macam nama. Antara yang terkenal ialah roh. Adakalanya ia dipanggil  dengan qalbun (hati), fuaadun(hati sanubari), latifatur-rabbaniah atau ruhul amri. Pada orang Melayu ia juga dipanggil hati, nyawa, hati nurani atau hati sanubari. Tetapi yang terkenalnya adalah roh saja.

Roh yang sedang kita perkatakan ini, kalau dia berperasaan seperti sedih, gembira, senang, terhibur, marah atau sebagainya, maka ia dipanggil dengan roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang sama ada sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia tidak dipanggil roh, hati atau nyawa lagi. Tetapi ia dipanggil nafsu. Kalau di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik, maka ia dipanggil akal.

Kalau begitu huraiannya, maka nafsu, roh atau akal ini hakikatnya adalah satu. Ia dipanggil akal di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik. Walhal bila berperasaan, ia tidak dipanggil akal lagi, sebaliknya ia dipanggil roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang sama ada sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia dipanggil nafsu. Kalau begitu walaupun ia mempunyai tiga nama atau tiga istilah tetapi hakikatnya adalah satu. Benda yang sama juga. Cuma peranannya saja yang tidak sama. Peranan yang tidak sama itulah yang menjadikan namanya tidak sama atau namanya berlainan.

Untuk mudah difahami begini kiasannya: manusia bila dia berbohong dinamakan pembohong. Bila dia menipu dinamakan penipu. Tetapi bila dia mencuri dinamakan pencuri. Bila dia memimpin dipanggil pemimpin. Dinamakan pembohong, penipu, pencuri dan pemimpin, hakikatnya adalah orang yang sama. Cuma namanya berbeza bila peranannya bertukar. Kenapa fizikal yang sama boleh timbul istilah yang berlainan? Ini kerana peranannya tidak sama. Apakah bila namanya berlainan, orangnya berlainan? Tidak! Orang yang sama juga. Perlu diingat, bila kita membicarakan tentang roh ini, bukannya pula kita hendak mengkaji hakikat roh atau mengkaji ain ataupun mengkaji hakikat zat roh itu. Kerana zat atau hakikat roh itu tidak akan dapat dilihat oleh mata kepala. Kerana ia adalah jismullatif , yakni benda halus yang bersifat maknawiah atau abstrak. Iaitu tidak dapat dilihat oleh mata kepala tetapi terasa akan adanya.

Inilah yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya:  “Mereka bertanya kepada engkau wahai Muhammad tentang roh. Hendaklah engkau katakan kepada mereka, ‘Roh itu adalah urusan daripada Tuhanku…” (Al Israk: 85)

Daripada ayat ini dapatlah kita faham bahawa hakikat roh itu tidak akan dapat dijangkau oleh mata kepala. Zat roh itu tidak akan dapat difikirkan oleh akal. Kita tidak tahu bagaimana rupanya. Sebab tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Tetapi terasa oleh hati akan adanya. Maka oleh yang demikian, hakikat roh itu tidak dapat difikirkan oleh akal bagaimana rupanya, bagaimana bentuknya, berapa tebal atau panjangnya. Ia tidak dapat dibayangkan. Hanya Allah yang tahu dan tidak ada makhluk yang tahu.

Walaupun Allah berkata hakikat roh atau zat roh tidak dapat diketahui dan tidak dapat dijangkau oleh akal dan mata kepala, namun ada juga ulama-ulama yang berijtihad tentangnya. Antaranya ialah Imam Malik. Beliau pernah berkata: “Roh manusia itu sama saja bentuknya dengan jasad lahirnya.” Kalau diambil ijtihad Imam Malik itu, ertinya rupa roh kita ialah macam rupa bentuk badan lahir kita. Ini juga memberi erti bahawa walaupun Allah berkata roh itu adalah urusan-Nya, iaitu hakikat roh itu Allah saja yang tahu dan makhluk lain tidak mengetahuinya, tetapi tidak pula ada larangan dari Allah kalau ada sesiapa yang ingin berijtihad untuk mengkajinya.

Bagi sesetengah orang, mungkin Allah beri ilmu yang mendalam tentang hal ini sehingga dia dapat menjangkaunya. Oleh itu maksud ayat Al Quran yang menyatakan ‘roh itu adalah urusan Tuhanku’, Allah bermaksud kebanyakan manusia tidak dapat mengetahuinya tetapi tidak pula menolak kalau ada orang-orang yang tertentu secara khusus yang Allah beri ilmu tentang hakikat roh ini sehingga dapat menghuraikannya.

Imam Malik memperkatakan hakikat roh ini bukan berdasarkan ijtihadnya saja tetapi juga berdasarkan kasyaf. Kalau berdasarkan ijtihad tidak mungkin akal beliau dapat menjangkaunya kerana roh itu jismullatif (tubuh halus). Ia adalah hati nurani yang bersifat maknawiah. Diibaratkan seperti cahaya. Bahkan cahaya, dapat juga dilihat tetapi cahaya yang ini tidak dapat dilihat atau ia jenis cahaya yang tersembunyi.

Bagaimana pula hendak diijtihadkan? Ijtihad itu dibuat pada benda-benda yang berketul atau benda yang dapat dilihat. Benda-benda yang boleh diraba dan dirasa. Tetapi roh, benda yang tidak boleh diraba, tidak boleh dirasa dan tidak boleh dilihat oleh mata kepala. Jadi bagaimana hendak diijtihadkan. Oleh itu atas dasar apakah roh seseorang itu seperti rupa bentuk lahirnya sebagaimana pendapat Imam Malik itu? Allah beri dia (Imam Malik) kasyaf. Allah perlihatkan roh itu. Roh yang jismullatif itu dibentukkan, dilihatkan macam rupa diri seseorang itu. Kalau begitu apa yang dimaksudkan oleh Al Quran bahawa tidak ada orang yang mengetahui hakikat roh itu melainkan Allah saja, itu adalah untuk orang awam. Manakala bagi orang yang khusus macam Imam Malik mungkin Allah beritahu padanya sebagai karamahnya.

Pendapat Imam Malik ini agak munasabah, boleh diterima dan agak rasional. Contohnya kita bermimpi melihat seseorang yang kita tidak pernah jumpa atau dengan orang yang pernah kita jumpa sama ada yang masih hidup mahupun sudah mati. Apa yang kita lihat dalam mimpi itu serupa dengan bentuk lahir orang itu. Sedangkan orang yang kita lihat dalam mimpi itu rohnya bukan orangnya. Mungkin waktu itu orang tersebut berada di rumah atau telah berada di alam Barzakh.

Jadi di waktu itu dia adalah roh. Roh bertemu dengan roh. Tetapi mengapa dalam mimpi kita roh orang itu serupa dengan dirinya? Sedangkan bukan berjumpa jasadnya tetapi rohnya. Ini membuktikan roh orang itu macam jasadnya juga. Jadi benarlah apa yang diijtihadkan oleh Imam Malik itu. Begitu juga orang yang diyakazahkan melihat secara jaga orang yang sudah meninggal dunia. Contohnya melihat Rasulullah, melihat para ulama zaman dahulu atau sesiapa sahaja yang dia kenal. Dia melihat Rasulullah betul-betul macam Rasulullah. Atau dia melihat gurunya benar-benar macam gurunya, melihat ibu dan ayahnya serupa macam ibu dan ayahnya, tidak ada cacatnya. Sedangkan mereka sudah mati. Waktu itu yang dilihat adalah rohnya. Ini juga membuktikan benarnya pendapat Imam Malik yang mana roh seseorang itu serupa dengan diri lahirnya.

Contoh lain, Rasulullah SAW sewaktu diisrak dan dimikrajkan telah ditemukan dengan roh para rasul dan para nabi. Rasulullah SAW lihat mereka sepertimana melihat jasad-jasad mereka. Ini juga merupakan bukti yang rasional bahawa roh seseorang itu sama rupanya dengan bentuk jasadnya. Boleh jadi juga ayat Al Quran di atas itu bermaksud bahawa ayat itu khusus ditujukan kepada orang-orang kafir. Yakni mereka ini memang tidak memahami tentang perjalanan roh dan fungsinya. Allah SWT memberitahu kepada kekasih-Nya, Rasulullah SAW bahawa mereka tidak akan faham tentang hal ini. Kekufuran mereka itulah yang menghijabnya sepertimana huraian saya yang panjang lebar tentang hal ini di dalam Bab Mata Hati. Dikeranakan itulah menjadi penyebab mereka langsung tidak memahaminya.

Allah SWT tidak meminta Rasulullah SAW bersusah payah untuk pergi memahamkan orang-orang kafir itu tentang hal roh ini. Lantaran itulah dikatakan roh itu urusan Allah. Ini bukan pula bermaksud umat Islam pun turut sama dilarang mengkaji tentang roh. Bahkan umat Islam mesti memahaminya sungguhsungguh tentang perjalanan roh ini. Kalau tidak bagaimana pula hendak membaiki diri? Atau bagaimana hendak mengekalkan watak-watak kemanusiaannya dan bukan watak kebinatangannya.

Untuk ini kita wajib memahaminya serta menghayati watak-watak kemanusiaan itu. Hati manusia berbeza dengan hati haiwan. Kerana hati manusia boleh menerima perintah suruh dan perintah larangan. Kerana itulah ia disebut ruhul amri. Manakala hati haiwan tidak bersifat demikian, maka ia disebut ruhul hayah.

Kisah menarik di sini...

  • apa itu roh (81)
  • hakikat roh (26)
  • maksud roh (17)
  • apakah roh (8)
  • apakah roh itu (8)
  • apakah itu roh (8)
  • hakikat roh manusia (5)
  • rupa roh (5)
  • tentang roh (5)
  • definisi roh (5)
  • maksud mimpi orang yang kita tak pernah jumpa (5)
  • pengertian roh dalam islam (4)
  • Roh dalam ilmu hakikat (4)
  • apa roh itu (4)
  • mimpi bertemu roh (4)
  • bertemu roh dalam mimpi (4)
  • apa itu roh? (3)
  • apa itu roh dalam islam (3)
  • roh apakah (3)
  • apa roh (3)
  • roh menurut islam (3)
  • roh dalam islam (2)
  • mimpi kenalan sama orang yang sudah meninggal (2)
  • mimpi seseorang yang kita tidak pernah jumpa (2)
  • mimpi orang meninggal sedamg sakit dialam barzah (2)
  • mimpi mencari seseorang tapi tidak ketemu (2)
  • erti jasad (2)
  • bagaimana rupa roh (2)
  • roh itu apa (2)
  • Mengkaji ruh dan arwah (2)
  • rupa roh manusia (2)
  • bertukar ruh (2)
  • adakah Allah mempunyai rupa (2)
  • maksud roh dalam islam (2)
  • adakah roh itu berbentuk (2)
  • makna roh (2)
  • roh bertemu roh (2)
  • pengertian roh menurut islam (2)
  • apa itu roh ? (2)
  • doa masud roh (2)
  • apa itu hati nurani (2)
  • Siapakah roh itu (2)
  • apa itu ruh (2)
  • siapa itu roh (2)
  • mimpi seseorg yg kita kenal menjadi roh (2)
  • www hakikat roh (2)
  • mimpikan orang yang meninggal dunia sedangkan kita tidak pernah jumpa dia (1)
  • maksud roh kesuma (1)
  • mimpi tentang orang tiada hati (1)
  • mimpo jadi roh (1)
  • mimpi roh (1)
  • mimpi ketemu jumpa orang yang belum pernah kita jumpa (1)
  • mengapa ia dikatakan pembohong (1)
  • mengapa kita bermimpi dipanggil seseoang yg sedang sakit (1)
  • maksud mimpi orang yang kita kenal meninggal sedangkan dia masih hidup (1)
  • mengenai roh manusia (1)
  • Menurut Alquran ALLAH itu adalah Roh (1)
  • mimpi bertemu kenalan & orang yg sudah meninggal (1)
  • mimpi bertemu roh orang meninggal (1)
  • mimpi bertemu seseorang yang kita pernah jumpa (1)
  • mimpi bertemu ulama yg meninggal (1)
  • tafsir mimpi roh sedih tiada rumah (1)
  • mimpi dikatakan kafir (1)
  • mimpi ibu ada dua serupa (1)
  • mimpi jumpa roh (1)
  • mimpi jumpa roh orang yang masih hidup (1)
  • mimpi kenalan sama orang (1)
  • maksud roh manusia (1)
  • pendapat ulama mengenai hakikat roh (1)
  • roh tahu ke kalau kita sedih (1)
  • Ruh urusan tuhanku (1)
  • rupa tidak beri apa makna (1)
  • satu jasad dua roh (1)
  • Satu jasad dua watak dipanggil apa (1)
  • sebab apa mimpi seseorang (1)
  • seperti apakah rupa Roh itu? (1)
  • siapa hakekatnya RUH manusia itu? (1)
  • tafsir mimpi jumpa roh (1)
  • tafsir mimpi punya nyawa dua (1)
  • tentang rupa roh (1)
  • urusan roh (1)
  • www apa itu rasa? (1)
  • www apa maksud roh (1)
  • www apa maksuda roh (1)
  • www tentang roh (1)
  • ya allah boleh ke Roh bertukar jasad seseorang (1)
  • yang dikatakan roh (1)
  • ruh itu adalah urusan ALLAH (1)
  • ruh dalam mimpi (1)
  • rohurusanallah (1)
  • penyakit hati dan watak dlm islam (1)
  • perjalanan roh manusia menurut ilmu hakekat (1)
  • roh adalah urusan allah (1)
  • roh atau jasad jumpa Allah (1)
  • roh dalam al quran (1)
  • roh dikatakan benar (1)
  • roh haiwan menurut hakikat (1)
  • roh itu apa ? (1)
  • roh itu bentuknya seperti apa? (1)
  • roh itu urusannya siapa (1)